Kata-kata Hikmah

ANAK MEMILIH MAKAN: BAGAIMANA UNTUK MENGATASINYA?

Berurusan dengan anak yang memilih makanan mereka boleh menjadi salah satu cabaran bagi ibu bapa. Rasanya hampir setiap ibu bapa di luar sana telah menghadapi situasi ini. Apabila anak mula meluahkan pilihan makanan mereka, soalan 'Bagaimana anda mengatasinya?' boleh menjadi persoalan utama ibu bapa yang ingin memastikan anak kecil mereka kekal sihat dan mendapat nutrien yang mencukupi.


Rajah 1: Anak menolak makanan


Mengapa Kanak-kanak Memilih Makan?

Sebelum membincangkan strategi untuk menangani anak yang memilih makan, adalah penting untuk memahami mengapa mereka berkelakuan seperti itu. Secara umum, kanak-kanak memilih makanan atas sebab-sebab berikut:

  • Tidak suka

Kadang-kadang, kanak-kanak tidak suka rasa makanan tertentu. Rasa boleh datang daripada pengalaman terdahulu atau sifat semula jadinya.

  • Pengaruh Persekitaran

Kanak-kanak cenderung dipengaruhi oleh apa yang mereka lihat di sekeliling mereka. Mereka mungkin berminat dengan jenis makanan tertentu yang mereka lihat di media atau daripada rakan-rakan.

  • Proses Tumbesaran dan Perkembangan 

Kerap kali kanak-kanak memilih makanan berdasarkan naluri semula jadi mereka untuk memenuhi keperluan pemakanan tertentu semasa tumbesaran dan perkembangan.


Cara Menangani Anak Yang Memilih Makan

Memahami mengapa adalah langkah pertama, tetapi bagaimana untuk mengatasi atau bertindak balas apabila anak enggan makan kekal sebagai perbincangan penting. Berikut ialah beberapa tip yang boleh membantu:


Rajah 2: Anak memilih antara dua sayuran

  • Beri Pilihan 

Beri anak anda pilihan makanan yang sihat, tetapi dalam had yang munasabah. Sebagai contoh, dua pilihan sayur-sayuran yang berbeza supaya mereka rasa dapat mengawal pilihan mereka.

  • Bertolak Ansur dalam Pemilihan Makanan

Mula memasukkan makanan yang anak anda tidak suka dalam makanan kegemaran mereka. Dengan ini, anak tidak akan berasa tertekan apabila mereka terpaksa makan makanan yang mereka tidak suka.


Rajah 3: Ibu dan anak seronok memasak di dapur

  • Libatkan Anak 

Ajak anak anda untuk membantu memilih dan memasak makanan. Mereka akan lebih berminat untuk mencuba makanan yang telah mereka bantu sediakan.

  • Wujudkan persekitaran yang positif

Jadikan hidangan itu menyeronokkan. Elakkan menghukum anak apabila mereka menolak makanan tertentu.


Rajah 4: Keluarga menikmati hidangan sihat

  • Contoh yang baik 

Jadilah contoh yang baik dalam perkara yang berkaitan dengan makanan. Anak cenderung meniru tingkah laku orang di sekeliling mereka, termasuk tingkah laku berkenaan makanan.


Dengan memahami dan menggunakan tip di atas, anda boleh mengatasi masalah anak yang memilih makanan dengan lebih baik. Ingat bahawa setiap anak mempunyai pilihan makanan yang berbeza, dan penting untuk melayan mereka secara individu dan memahami mereka. Semoga tip ini berguna untuk anda yang mempunyai anak cerewet tentang makanan. 


Sarapan Kanak-kanak: Resipi Sayuran Tersembunyi



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Terbaru

BANGKITKAN TENAGA PAGI ANDA: 5 RESIPI MINUMAN YANG MENYEGARKAN UNTUK MEMULAKAN HARI

Adakah anda penat mencapai secawan kopi tambahan untuk memulakan pagi anda? Bagaimana jika mencuba sesuatu yang berbeza untuk memberi tenaga...

Catatan Popular